چرا ایکس‌باکس سری اس بهترین و ارزان‌ترین راه برای بازی کردن در ایران است؟

میدان رقابت کنسول‌های بازی در طی دهه‌های گذشته، مبارزان قدری را به خود دیده و مسیر دورودرازی را پیموده است. همین چند سال پیش بود که مایکروسافت با عرضه‌ی کنسول ایکس‌باکس وان نسل هشتم را رقم زد و فکر نمی‌کرد که چنین روزهای سختی پیش رویش باشند. موفقیت کنسول Xbox 360، پایه‌ی قدرتمندی بود تا مایکروسافت نسل جدید را بر آن بنا کند؛ اما تصمیمات اشتباه درنهایت منجر به باختن رقابت به حریف دیرینه شد. سالها از آن روز گذشته و مایکروسافت از اشتباهات قدیمی‌اش درس گرفته و حال با رهبری فیل اسپنسر و استودیوهای جدید، به دنبال تاریخ‌سازی با دو کنسول کاملاً متفاوت است: ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس

بدون شک سری ایکس،‌ چهره‌ی اصلی نسل نهم برای مایکروسافت و همان قهرمانی است که قرار است تا دقیقه‌ی آخر در میدان نبرد بماند و بهترین عملکرد را از خود نشان دهد؛ اما این بار شاهد عرضه‌ی یک کنسول جدید هستیم که بر پایه‌ی موفقیت چند سال اخیر ایکس‌باکس طراحی و عرضه‌شده است. ایکس‌باکس سری اس، رسماً کوچک‌ترین دستگاه بازی مایکروسافت است که تابه‌حال ساخته‌شده و اگرچه طراحی متفاوت با آنچه تابه‌حال دیده‌ایم دارد؛ اما ادامه‌دهنده‌ی راه کنسول دیجیتال ایکس‌باکس وان است و این بار هم خبری از درایو نوری و قابلیت اجرای بازی از دیسک نیست. در این مطلب به بررسی سؤال بزرگی خواهیم پرداخت و آن‌هم این که که چرا Xbox Series S مقرون به‌صرفه‌ترین دستگاه بازی برای ورود به نسل جدید است؟‌

نسل جدید کنسول‌ها

مایکروسافت روزهای سختی را با عرضه‌ی ایکس‌باکس وان شروع کرد؛ تصمیمات ردموندی‌ها چندان به دل طرفداران ننشست و دلیل آن‌هم عدم یافتن نیاز بازی‌کنان و عرضه یک کنسول بر اساس ایده‌هایی بود که در عمل و زیر سایه‌ی تبلیغات حریف، علیه خودش به کار گرفته شد. اتصال مداوم کنسول به اینترنت و قفل شدن دیسک بازی هنگام استفاده روی یک کنسول، تصمیماتی بود که کاخ رؤیاهای ایکس‌باکس را در چند ماه ابتدایی عرضه تخریب کرد. تمسخر این سیاست توسط پلی‌استیشن در نمایشگاه E3، نشان از نسلی سخت برای مایکروسافت می‌‌داد. حضور فیل اسپنسر به‌عنوان مدیر جدید و قرار گرفتن ساتیا نادلا در مقام مدیرعاملی مایکروسافت، نشانه‌های مثبتی برای طرفداران قدیمی ایکس‌باکس بود.

حضور فیل اسپنسر در مقام ریاست ایکس‌باکس با تغییرات گسترده‌ای همراه شد؛ بالاخره آن کنسول اولیه با یک مدل کوچک‌تر و بهینه‌تر جایگزین شد و تمام سعی و تلاش تیم، به بازگردانی اعتماد به برند ایکس‌باکس ختم شد. این سیاست با خرید استودیوهای کوچک‌ و بزرگ و تقویت زیرساخت‌هایی که بعدها به نقطه‌ی قوت تبدیل شدند،‌ بالاخره به تاریکی خاتمه داد و همه‌چیز را آماده‌ی شروع یک نسل جدید کرد؛ نسل تازه‌ای با دو کنسول جدید،‌ سرویس‌های آنلاین پرطرفدار و البته بیشترین تعداد استودیو بازی‌سازی که می‌تواند مشکل نبود بازی‌های انحصاری بزرگ را حل کند.

نسل نهم کنسول‌ها با نسل هشتم تفاوت‌های زیادی کرده و میدان نبرد کاملاً تغییریافته است. زمانی مایکروسافت به دنبال ارائه یک دستگاه با سرویس‌های آنلاین بود؛ اما چنین ایده‌ای برای نسل هشتم زود بود و عدم گسترش مناسب بازی‌های آنلاین، اجازه‌ی موفقیت آن ایده‌ را نداد. حال که نسل نهم شروع‌شده و بالاخره مزه‌ی سخت‌افزار جدید را چشیده‌ایم، می‌بینیم دیگر خبری از اجرای آفلاین بازی‌ها نیست. اگرچه این کار را همچنان می‌توان انجام داد؛ اما اجرای بازی‌ها به‌صورت کاملاً آفلاین دیگر منطقی نیست و حال بزرگ‌ترین مزیت ایکس‌باکس،‌ سرویس ایکس‌باکس گیم پس است که شاید برگ برنده‌ی نسل و کنسول ایکس‌باکس سری اس به‌حساب آید.

معرفی ایکس‌باکس سری

سونی در سوی دیگر، به ترکیب برنده‌ی خود دست نزده و تمرکزش را روی بازی‌های انحصاری و تراز اول قرار داده که در طی چند سال اخیر،‌ محبوبیت زیادی برای پلی‌استیشن به ارمغان آورده؛ مهم نیست لست آو آس باشد یا گاد آو وار، تنها انتشار یک شماره از آن‌ها می‌تواند موفقیت یک نسل را تضمین کند. این استراتژی است که با عناوین بلاک باستر پیش می‌رود؛ اما مایکروسافت مسیر دیگری را پیموده و به رقابت‌‌ سر فروش کنسول و سخت‌افزار فکر نمی‌کند. در جلسه‌های دادگاهی بین اپیک گیمز و شرکت اپل بود که جزئیات جالبی از فروش کنسول‌های مایکروسافت و سونی را شنیدیم و فهمیدیم که مایکروسافت هیچ‌گاه از فروش ایکس‌باکس سود نکرده و این تنها سرویس‌ها و بازی‌ها بوده‌اند که موفقیت این برند را تضمین کرده‌‌اند. حال می‌توانیم ببینیم که هدف‌گذاری این دو شرکت در نسل جدید متفاوت است و استراتژی‌ها هم متفاوت؛ ایکس‌باکس در حال حاضر آن کمپانی است که به فکر توسعه‌دهندگان مستقل است و همچنین سرویس‌های کاربر محور را در دستور کار قرار داده؛ پلی‌استیشن اما از ترکیب برنده‌ی خود بهره می‌برد و فعلاً به فکر ایجاد تغییرات رادیکال و سرمایه‌گذاری در سرویس‌های مشابه مایکروسافت نیست.

آنچه در نسل جدید کنسول‌ها اهمیت پیداکرده، کشاندن مخاطب پای بازی است؛ مهم نیست روی چه دستگاهی و در چه شرایط زمانی و مکانی! سرویس‌های جالبی مانند xCloud به مایکروسافت اجازه داده تا ایده‌ی حذف سخت‌افزار و ارائه یک سرویس بازی مشابه نتفلیکس بیش از همیشه به واقعیت نزدیک شود؛ اما این باعث حذف سخت‌افزار نشده و صنعت بازی به‌خوبی می‌داند که صحبت در مورد روزهای بدون سخت‌افزار،‌ فعلاً ممکن نیست. اما وقتی صحبت به تغییر نسل می‌رسد، هیجان بسیار زیادی به دلیل دریافت بازی‌های با گرافیک بهتر و سخت‌افزاری قدرتمند‌تر وجود دارد. این هیجان با معرفی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به اوج رسید؛ کنسولی با ظاهری کاملاً متفاوت و البته قدرتی بسیار زیاد که کسی انتظارش را نداشت. مدت‌ها بود از قدرت این کنسول جدید می‌شنیدیم؛ اما کسی فکرش را نمی‌کرد که با دستگاهی قدرتمندتر از پلی‌استیشن ۵ روبه‌رو باشیم که اندازه‌ی کوچک‌تری دارد.

سری ایکس دقیقاً همان چیزی بود که اسپنسر دنبالش بود و آن‌هم ارائه یک سخت‌افزار که بتواند تمامی بازی‌ها را به بهترین شیوه‌ اجرا کند و راه انتقاد را ببندد؛ اما در سوی دیگر، مسیر جالبی با عرضه‌ی مدل دیجیتال ایکس‌باکس وان پیموده شده بود و نمی‌شد تمام آن تلاش و زحمت چندساله را به‌یک‌باره رها کرد. شیوع همه‌گیری کرونا و ایجاد مشکلات مالی برای کشورهای بزرگ و جهان اول، نیاز به یک کنسول مقرون‌به‌صرفه، اما قدرتمند را بیش‌ازپیش مطرح کرد. خانواده‌های زیادی از کار بیکار شده بودند و پرداخت ۵۰۰ دلار برای یک کنسول جدید برای خیلی‌ از افراد ممکن نبود؛ به‌خصوص آنکه نسل نهم با تلویزیون‌های ۴K معنی پیدا می‌کند و این به معنی آن است که باید ۱۰۰۰ دلار دیگر هم برای ارتقاء تلویزیون، هزینه کرد.

مایکروسافت با در نظر گرفتن شرایط فعلی، یک گزینه‌ی مناسب برای ورود به نسل جدید معرفی کرد و آن‌هم کنسول ایکس‌باکس سری اس بود. این دستگاه کوچک در نگاه اول تعجب همگان را برانگیخت و سؤالات زیادی را ایجاد کرد. ایکس‌باکس به دنبال چه است؟ آیا این کنسول می‌تواند بازی‌های نسل جدید را اجرا کند؟‌ اصلاً چرا باید یک دستگاه کاملاً دیجیتال خریداری کرد؟ این سؤالاتی بود که با عرضه‌ی کنسول، پاسخ مناسبی برای آن‌ها پیدا شد. ورود به نسل نهم، نیازمند هزینه‌ی بالایی بود، از سویی سالهای اول شروع نسل جدید، با عناوین میان نسلی همراه است و کمتر شرکتی کنسول‌های قدیمی‌تر را رها می‌کند. با توجه به پشتیبانی از کنسول‌های نسل پیشین توسط مایکروسافت و سونی، طبیعی است که هنوز بازی‌هایی با امکان استفاده از تمام قدرت کنسول را نبینیم و این دلیلی است که سری اس را یک سر و گردن از کنسول‌های دیگر بالاتر نشان می‌دهد.

برچسب ها : # # # ## # اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اشتراک گذاری در
https://ciscosanat.com/?p=715
لینک کپی شد
0
تماس با ما
X